Cykelverkstad

Cykelverkstad i Göteborg

Vi har en komplett verkstad där vi kan ta hand om alla typer av cyklar för service och reparation. Här går vi igenom några av de vanligaste problemen och ger prisexempel på åtgärder. Vi tar oss an alla jobb, stora som små, och tveka inte på att komma in till oss för råd eller hjälp även om vi inte tar upp just det du behöver här nedan.


Växlar

Att ta väl hand om sin cykel är verkligen A och O om man vill att grejerna ska hålla länge och prestera på topp. Bara en så enkel sak som att ha korrekt inställda växlar som blir regelbundet rengjorda och insmorda minskar radikalt slitaget på din cykel. Att regelbundet byta kedja gör att du får ut fler mil ur din drivlina utan att behöva byta alltihop. Med tiden körs en kedja ihop med sin kassett och har inget bytts under tiden så behöver allt bytas när det väl är dags, för att kassetten kommer inte lira med en ny kedja längre. Tänk på att vajern och höljet spelar en otroligt stor roll i hur dina växlar presterar, det är inte ovanligt att dessa behöver bytas efter ett par riktigt blöta vändor i skogen. 

Byta kedja: 150:- (exkl. material)
Byta kassett: 200:- (exkl. material)
Byta vevlager: 300:- (exkl. material)
Rikta växelöra: 150:- (exkl. material)
Byta växel/st: 300:- (exkl. material)
Byte av växelreglage: 250:- (exkl. material)


Bromsar

Att se efter sina bromsar så att de är ordentligt luftade och att beläggen är fräscha gör också att du sparar både pengar och besvär i det långa loppet. För långt slitna belägg leder t.ex. ofta till att även bromsskivan behöver bytas när det kunde räckt med nya bromsbelägg. 

Luftning av skivbroms: fr. 250:-
Byte av bromsbelägg: 200:- (exkl. material)
Byte av bromsskiva: 200:- (exkl. material)


Missljud

Missljud från cykeln kan vara något av det mest irriterande som finns, visst vill vi alla bara ha en ljudlös hoj och enbart höra tickandet från baknavet och de dova dunsarna från däcken som rullar över stenkistor och rötter. Hur lyckas man med att få en riktigt tyst cykel då? Det finns lika många knep för det här som det finns cyklar och vi ska inte gå in på djupet här. Givetvis måste allt hållas tajt, kedjan får inte vara för lång och ligga och slå mot svingen. Se till att alla kablar är i lagom längd och inte ligger och slår mot varandra eller mot ramen. Var noga med att hålla alla länkar åtdragna med rätt moment. Underskatta inte heller vikten av bra och fräscha lager, som med det mesta får man här vad man betalar för både i hållbarhet och prestanda. Bra lager kan vara en otroligt belönande uppgradering även på en dyr cykel då det ofta snålas in på den här punkten från tillverkaren. Vill du ha tips och hjälp att tysta ner din hoj så går vi gärna igenom den och ser vad som kan göras utefter vad för cykel det är. 

Byta slang/däck: 200:- (exkl. material)
Montera slanglöst: 300:- (exkl. material)
Riktning av hjul: 250:- (exkl. material)
Byta styrlager: 350:- (exkl. material)


Dämpare

Kanske den mest centrala delen av en modern stigcykel och sköter du inte om dem ordentligt kommer de straffa dig för det. Dagens mtbdämpare är konstverk i hur de fungerar och utvecklingen har skett otroligt fort, och allt eftersom de presterar bättre och bättre desto mer underhåll och kärlek känns det som att de behöver. Oavsett om du har dämpare från Fox, Rockshox, Öhlins eller något annat märke så är det lika viktigt att serva de regelbundet för att se till att de inte slits i onödan och presterar så bra som de kan. Kom ihåg att regelbundna standardservicar gör att du slipper göra större, mer grundliga operationer så som innerbensservice på din gaffel lika ofta. 

Montera framgaffel: 400:-
Gaffelservice: fr 500:- (exkl. material)
Bakdämparservice: fr 500:- (exkl. material)


Dropper Post

En av de viktigaste uppfinningarna för modern stigcykling på senare år, mer eller mindre standard på cyklar över en viss prisklass och det finns knappast någon som har testat en som kan tänka sig att gå tillbaka till att köra utan igen. Med intresse och konkurrens kommer innovation och det finns nu en mängd varianter på marknaden som är både hydraliska och mekaniska från märken som Rockshox, Oneup Components, KS Suspension och många fler. Som med alla rörliga delar så behöver de servas och hållas efter för att hålla och prestera, olika stolpar behöver olika behandling. Vi har erfarenhet av de flesta modeller på marknaden och hjälper gärna till om din dropper har börjat säcka ihop, tappat fart eller fastnat i något läge. 

Service av dropperpost: fr 500:- (exkl. material)

Välkommen!


Jämför 0